Er FODMAP-diæten rigtig for DIN mave?

I de senere år har udtrykket FODMAP trender i diskussioner om maveproblemer, og du kender måske nogen, der selv har prøvet det med gode resultater.

Men hvad er FODMAP -kosten, og hvem kan det egentlig hjælpe?

Hele 2 ud af 5 oplever ugentligt forskellige maveproblemer. Dette kan også være grunden til, at nye tendenser og opdagelser i behandlingen af ​​mave -tarmproblemer diskuteres bredt og hurtigt kan vinde popularitet:

Alle vil endelig finde den løsning, der hjælper, og for mange har en kost baseret på lavt indtag af FODMAP vist sig at hjælpe!

.

Men hvad er FODMAP?

FODMAP står for Fermentable Oligosaccharides, Disaccharides, Monosaccharides og Polyols, og er en fællesbetegnelse for en gruppe kulhydrater, der er vanskelige at nedbryde i tyndtarmen, og som passerer ind i tyktarmen, hvor de i stedet nedbrydes ved gæring. Nogle mennesker oplever fordøjelsesproblemer efter at have spist disse kulhydrater og får symptomer som:

  • Kramper
  • Diaré
  • Forstoppelse
  • Oppustet mave
  • Luft i maven

Det er smerter, som mange af os kan opleve, og som vi skylder vores kost – men især mennesker med diagnosen irritabel tarmsyndrom har oplevet forbedring ved at skifte til en diæt med et lavt indtag af FODMAP.

Tips: I denne artikel kan du læse mere om 17 gode råd mod oppustethed og luft i maven!

Og hvad er FODMAP-diæten?

Når folk taler om FODMAP-idæten, betyder det normalt en kost med lavt FODMAP-niveau (en gruppe af let fordøjelige kulhydrater / sukkerarter, der kan forårsage tarmproblemer).

Dette er en særlig diæt designet til at hjælpe mennesker med irritabel tarmsyndrom (IBS) og / eller tyndtarms bakteriel overvækst (SIBO), så de lettere kan kortlægge og finde ud af præcis, hvilke fødevarer der er problematiske, og hvilke fødevarer der reducerer symptomerne.

En FODMAP -diæt er derfor en midlertidig spiseplan, der er meget restriktiv og bør udføres i overensstemmelse med en læge for at sikre, at du får det, din krop har brug for.

Diæten forløber i 3 trin:

  1. Du holder op med at spise bestemte fødevarer med en høj FODMAP-værdi i 4-6 uger.
  2. Derefter genindfører du en mad ad gangen cirka hver tredje dag for at se, om den giver symptomer, og om du rent faktisk skal undgå det generelt.
  3. Og når du har fundet ud af, hvilke fødevarer der giver problemer, kan du undgå eller begrænse dit indtag af disse – men ellers spise som normalt igen. 

Selvom nogle kan opleve vægttab med denne kostændring, er det meget vigtigt at huske på, at dette ikke er en diæt, men en diæt for at lindre fordøjelsesproblemer. Spis derfor så normalt som muligt bagefter – kroppen nyder godt af en varieret kost.

FODMAP-dietten starter med en pause fra alle matvarer med høye verdier.
I første omgang skal du skære alle fødevarer med højt FODMAP i et par uger. Det kan være krævende, så tal med din læge.

Hvilke fødevarer har højt eller lavt FODMAP?

Vi er alle forskellige, og det varierer, hvilke fødevarer der udløser lidelser, men mennesker med IBS- eller SIBO -symptomer bør generelt undgå fødevarer med høje FODMAP -værdier som:

  • Bønner og linser
  • Mælk, yoghurt og is
  • Hvedebaserede produkter såsom korn, kiks og brød.
  • Visse grøntsager som artiskokker, asparges, hvidløg, løg.
  • Frugter som æbler, kirsebær, pærer og ferskner.

Men byg hellere din kost på disse fødevarer:

  • Kød, æg
  • Mandelmælk.
  • Fed ost såsom brie, feta, camembert eller cheddar.
  • Quinoa, havre eller ris er gode korn.
  • Grøntsagsarter som kartofler, tomater, aubergine, squash og agurk.
  • Gode ​​frugttyper er også druer, jordbær, ananas, blåbær og appelsiner.

Skal alle virkelig nedbringe FODMAP i deres kost?

Nogle af os oplever ubehag, når vi spiser kulhydrater, der er let fordøjelige, og det anslås, at omkring 10-15% af befolkningen har symptomer på irritabel tarmsyndrom (flere kvinder end mænd). Mange af disse finder ud af, at det hjælper at ændre deres kost og spise færre FODMAP -fødevarer, men udfordringen er at få nok og den rigtige mængde næringsstoffer. 

Derfor er dette ikke en kost, der hjælper eller er sund for alle. Tjek først med din læge eller en klinisk ernæringsekspert, før du foretager større kostændringer og prøver en lav-FODMAP-diæt.

Men under alle omstændigheder kan det være smart at tage en daglig kost, der balancerer maven og tarmene: BioBalance indeholder 6 aktive ingredienser, der bidrager til sund tarmsundhed og et normalt fordøjelsessystem – og er velegnet til mange, der ikke lider af irritabel tarm eller tyndtarms bakteriel overvækst, men stadig oplever lidelser. Kosttilskud bør ikke erstatte varieret kost, medicin og kan ikke lindre lidelser forbundet med sygdom.

Blæretang kan bidrage til sund tarmsundhed og fordøjelse, mælkebøtte kan bidrage til præbiotisk gastrointestinal effekt, artiskok kan bidrage til et normalt fordøjelsessystem, Triphala kan hjælpe med at aktivere fordøjelsen, Terminalia Belerica kan hjælpe med at vedligeholde slimhinden i fordøjelseskanalen, Emblica Officinalis kan bidrage til en sund fordøjelseskanal og Tamarind kan bidrage til en mere behagelig fordøjelse.

Prøv BioBalance i 60 dage

50% rabat – kun kr 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Du bestiller ikke noget endnu.