Præbiotika vs probiotika – hvad er forskellen?

De fleste, der kæmper med gener i mave og tarm, ved, at floraen i tarmen er utrolig vigtig for både fordøjelse og mavesundhed. Men de kender måske ikke vigtigheden af ​​præ- og probiotika, og at de er nøglen til en sund tarm.

  • Men hvad gør de helt præcist?
  • Og hvad er forskellen mellem PRE og PRO? 

Noget vi ofte fokuserer for lidt på er, hvor vigtig tarmen er for at stimulere kroppens immunforsvar. En meget vigtig og stor opgave.

Når tarmen mister sin charme

Men tarmen er også helt afgørende for vores simple livskvalitet i hverdagen. Ikke at skulle bekymre dig om irriterende rumlen eller konstant at lede efter et toilet. Det er en frihed mange ikke har.

En frihed mange drømmer om: Faktisk har 2 ud af 5 maveproblemer på ugentlig basis.

Og nøglen til bedring for de fleste mennesker er BÅDE præbiotika og probiotika. Det er ikke konkurrenter, men uvurderlige holdspillere i vores omfattende og avancerede tarmsystem.

To helt forskellige komponenter, men med samme dimensioner og funktion.

PREbiotika er mad til probiotika!

Præbiotika er simpelthen betegnelsen for en gruppe kulhydrater, som kroppen ikke selv kan fordøje. For eksempel forskellige typer kostfibre, resistent stivelse eller insulin.

I stedet er det de vigtige bakterier i tarmen, der er i stand til at fordøje præbiotika – og disse kulhydrater stimulerer og nærer væksten af ​​gavnlige bakterier i tarmen, som blandt andet er hjælpsomme mod inflammatoriske tarmsygdomme og en række kroniske fordøjelsessygdomme.

PRObiotika er de gode bakterier, der lever i tarmen!

Som du sikkert har indset, er den rigtige type bakterier livsgrundlaget for en levende og fungerende tarm:
De probiotiske bakterier fordøjer den mad, vi spiser, nedbryder toksiner og producerer vigtige vitaminer. Disse bakterier kan modvirke mavesmerter, kramper, oppustethed, diarré og forstoppelse.

Så der er mange gode grunde til at have en balanceret og levende bakterieflora i tarmen.

Prebiotika vs probiotika – hva er forskjellen?
Nøglen til bedring for de fleste mennesker er både præbiotika og probiotika.

Sådan fungerer PRE og PRO som et team:

Når du spiser de præbiotiske kulhydrater, passerer de helt ufordøjet fra tyndtarmen til tyktarmen. Så tager de probiotiske bakterier over. De nedbrydes og gør brug af præbiotika.

En gavnlig bivirkning ved disse processer er, at præbiotika også giver øget volumen i tarmindholdet. Dette får afføringen til at glide hurtigere gennem tarmene.


Godt for fordøjelsen, og godt for en sund tarmflora.
En anden yderst vigtig proces i tyktarmen opstår, når præbiotika omdannes til kortkædede fedtsyrer, såsom smørsyre og butyrat. Disse reducerer tarmens pH-værdier og skaber dårlige forhold for toksiner og skadelige bakterier.

Nu forstår du måske mere om forholdet mellem præ- og probiotika, og hvordan de virker i vores tarmsystem.

Men hvordan sikrer jeg balancen i tarmen?

Fælles for mange, der døjer med mave og tarm, er, at tarmens gode bakterier udsættes for pres. Masser af færdigretter, stress, mangel på søvn – og ikke mindst antibiotika – sætter hurtigt tarmen ekstra under pres.

Og du føler dig oppustet, træt. Deprimeret.

Spis dig sundere

Ligesom bakterierne i probiotika har brug for de rigtige kulhydrater fra præbiotika, skal du også spise rigtigt for at hjælpe en tarm, der kæmper.

Gode ​​kilder til præbiotika er:

  • Kendte rodafgrøder som jordskok, purløg og løg af enhver art, inklusive porrer. 
  • Sojabønner, asparges, artiskokker og cikorie indeholder rigelige mængder. 
  • Honning, hvede, rug, byg og havre.
  • Kolde kogte kartofler, kolde kogte ris som i sushi og i umodne bananer er gode kilder til resistent stivelse.
  • Modermælk er ekstremt rig på præbiotika. 

Så hvis du døjer med diarré, fordi du gik på en antibiotikakur, er det klogt at spise nogle ekstra bananer, og masser af kartofler eller ris for at balancere maven igen.

Gode kilder til prebiotika
Honning er en rig kilde til præbiotika.

Og sådan finder du kilder til probiotika

De fleste fødevarer indeholder en eller flere andre bakterier, men det er mælkesyrebakterierne, der har særligt sundhedsfremmende egenskaber. Og det er også dem, vi kalder probiotika. De er i stand til at overleve mavens lave pH-værdier, og kan leve i en begrænset periode i tarmen. Disse kan have en fin effekt på fordøjelsen og immunforsvaret.

Gode ​​kilder til probiotika er: 

  • Surmælk og yoghurt.
  • Surdejsbrød. 
  • Mælkesyregæret surkål.
  • Ost og smør 
  • Spegepølse

Som vi har erfaret indtil videre, er både præ- og probiotika gavnligt for en mere velfungerende tarm, og måske også en bedre livskvalitet for mange.

Men hvilke gode sundhedseffekter har probiotika?

Probiotiske mælkesyrebakterier viser mange positive sundhedseffekter:

  • Hjælper med at etablere en gunstig bakterieflora i tarmen.
  • Skaper bedre balanse i tarmfloraen under antibiotikabruk, og reduserer risikoen for diarè. 
  • Kan forkorte varigheden af ​​diarré og andre milde fordøjelsesforstyrrelser.
  • Kan bekæmpe sygdomsfremkaldende bakterier i tarmen.
  • Nedbryder laktose for mennesker med laktoseintolerance.

Men betyder det, at de også skal tages så ofte som muligt, og i størst mulig mængde?

For mange er det sådan, men ingen regel uden undtagelse. For nogle kan visse typer præbiotika eller probiotika i store mængder give ubehag.

Især probiotika, som er levende mikroorganismer, kan forårsage en infektion hos visse mennesker, fordi forskellige grentyper af de forskellige bakteriestammer har forskellige sikkerhedsprofiler.

Men de har få bivirkninger hos raske mennesker. Milde lidelser i mave-tarmkanalen såsom flatulens og oppustethed kan forekomme i sjældne tilfælde.

Du skal næsten kun vide, hvad der virker, og hvor meget din krop har brug for.

Det er bare at prøve sig frem!

Probiotiske melkesyrebakterier
Surmælk og yoghurt er gode kilder til probiotika.

En daglig vane med præbiotisk effekt

Så for at sikre, at din mave og tarme får både præ- og probiotika, er din kost utrolig vigtig.

Spis sundt, fornuftigt og ordentligt, hvis du har det svært.

Men det kan også være en fordel at tage et skræddersyet kosttilskud for en balanceret mave og tarm. BioBalance indeholder blandt andet ekstrakt fra mælkebøtte, som har en dokumenteret præbiotisk effekt.

Derudover forsyner BioBalance din krop med seks andre aktive ingredienser med dokumenteret effekt på mave og tarm. BioBalance indeholder ikke præ- eller probiotika.

Sådan balanceres maven, og der skabes harmoni i fordøjelsessystemet:

Blæretang kan bidrage til sund tarmsundhed og fordøjelse, artiskok kan bidrage til et normalt fordøjelsessystem, Triphala kan hjælpe med at aktivere fordøjelsen, Terminalia Belerica kan hjælpe med at vedligeholde slimhinden i fordøjelseskanalen, Emblica Officinalis kan bidrage til en sund fordøjelseskanal og Tamarind kan bidrage til en mere behagelig fordøjelse.

Med BioBalance sørger du for at stimulere tarmen og fordøjelsen hver eneste dag. Og det er bestemt en god præ for din mavesundhed.

Så husk å ta tilskudd! 

Prøv BioBalance i 60 dage

50% rabat – kun kr 174,-

Indtast dit telefonnummer

Du vil blive sendt videre til en ordreformular, der er forudfyldt med oplysninger knyttet til dit telefonnummer. Du bestiller ikke noget endnu.